ACTUEEL

*Column 3
De onvoorspelbaarheid van triggers
 
Vorige week hadden we vrienden op de lunch. Er werd gezegd dat kiezen lastig is en dat je de broodjes in stukken apart kan beleggen. Deze opmerking was voor mij een trigger om 2 verhalen te vertellen. Ik logeerde bij familie en een nichtje deelde haar sneetje brood in vieren en deed op elk stuk ander beleg. De anderen deden dat blijkbaar niet. En het tweede wat als herinnering boven kwam was de eetgewoonte van een kraamhulp, die na elke snee brood een klein hoopje, restje, opzij schoof. Hagelslag, vlokken, muisjes.
Deze trigger zorgde voor een vrolijke, grappige conversatie. Verder doet hij er niet toe. Het geeft wel aan hoe onverwacht, onbewust, onvoorspelbaar mijn brein me kan brengen naar voor mij historische momenten, die jarenlang niet in mijn bewuste waren.
Anders wordt het bij onprettige  herinneringen.
Rachel  Sexton, in het boek De Delta Deceptie van Dan Brown, dacht: “Waarom moet het nou water zijn. Toen ze zeven was, was ze bij het schaatsen op een bevroren vijver door het ijs gezakt. Ze was onder het ijs gekomen en had zeker geweten dat ze dood ging. Uiteindelijk had haar moeder haar te pakken gekregen. Sinds die afschuwelijke ervaring had Rachel altijd last gehouden van watervrees, een duidelijke angst voor open water, vooral voor koud water. Oude angsten bekropen haar weer.” En als ze later in het verhaal op een ijsblok terecht is gekomen: “De nachtmerrie uit haar jeugd was terug. Het ijs…het water…de duisternis. Haar angst voelde als een oerinstinct.”
Of ze in het boek vaker hierdoor  getriggerd wordt, weet ik nog niet, want ik heb het boek nog niet uit. Ik vermoed van wel.
Het aantal aangiften wegens verkrachting of sexueel misbruik is de afgelopen weken toegenomen door de aandacht voor #MeToo. Filmproducent, auteur, advocaat. Zoveel mensen hebben MeToo herinneringen. Word je er nu boos of verdrietig of gekwetst door, dan is er alle reden om er rustig over na te denken of er over praten.  Dat helpt om het een plek te geven, te verwerken.
Als je je triggerwoorden, situaties kent, zijn die niet meer onverwacht. In een vorige column pleitte ik voor het herkennen van je triggers. Vooral de verpakte met de triggertrap. Weten waar je trigger vandaan komt, is al heel wat. Waarom ze er plotseling en onvoorspelbaar zijn, blijft me verbazen. Jou ook?
Maria

*Column 2

Herken je triggers.

Triggers die ons leiden naar fijne gedachten vinden we prima en ontvangen we graag. Onprettige triggers kunnen je veel informatie opleveren. Je triggers herkennen geeft je een inkijk in de gecombineerde gevoelsgedachtenwereld. Wat roept deze foto bij jou op?

Er zijn triggers die niet speciaal iets negatiefs of positiefs oproepen; die noem ik maar neutrale prikkels. Als ik een SBS6-omroepster op tv zie, herinner ik me dat er bij de Vierdaagse voor mijn neus van haar en met haar, een reportage gemaakt werd. Of is dit gewoon zoals een herinnering werkt? Maar die wordt dan wel door iets in gang gezet?

En als ik door een bepaalde straat kom, waar een vriendin woonde, roept mijn aanwezigheid op die plaats me mooie herinneringen op, want het is een fijne vriendin.

Ik geef allerlei voorbeelden, omdat triggers overal vandaan lijken te komen. Er zijn veel triggerwoorden: op tv, pc, het leven zit er vol van. Als het triggerwoord voor mij betekenisvol is, is de trigger er meteen vol aandacht. Zo bij mij het woord "Parkinson", dat me onmiddellijk verwijst naar mijn broer.

Je triggerwoorden herkennen is een interessante manier om jezelf als focus mee te geven. Als je merkt dat er een bepaalde stemming ontstaat bij een woord, of andersom, en je gaat rustig jezelf afvragen wat het woord met je doet (word je er blij van?), welke gevoelens spelen een rol? (angst, verdriet, boosheid), welke andere gedachten heb je? ontwikkel je een bibliotheek aan stemmingservaringen.

Wat roept een telefoonnummerherkenning op? Blijheid, ergernis, zucht? Wat doe je? Hoe reageer je op deze prikkel?

Hoe ga je om met een bepaalde blik van een familielid of collega?

Wat roept het kijken in je agenda bij je op? Stress, voldoening?

Triggers voeren je niet alleen naar het verleden. Ze kunnen je in een flits naar de toekomst brengen als je denkt aan een examen, je deadline of je trouwdag in het verschiet.

Misschien maakt je baas of vriend een opmerking over werk dat anders had gekund en ervaar je dat je het nu niet goed deed en denk je aan een eerdere situatie, waarbij je toen ook zo'n gevoel had van "niet goed genoeg". Deze gedachtentriggertraps zijn uiterst boeiend. Nog zo'n  trap: Ik loop in het bos en zie een donkere boomstam, die me doet denken aan een eerdere grap met een vriendin over de gelijkenis met een beer. Dit brengt me op een ander beerverhaal uit Canada; en dat weer bij muggen en blackflies, dan een camper, vuurtje, marshmellows. En hier kan ik enzovoorts achter zetten.

Wat zijn jouw triggerwoorden? Stuur ze gerust naar me toe.

Hoe ga je om met je triggers? Daar kan ik de volgende keer over schrijven.

*Column 1

Wat zijn triggers?

Er zijn veel soorten triggers. Ik ga even uit van de triggers die een soort van stemmingsprikkels in je gedachten zijn. Ze zijn er vaak heel subtiel; ze kunnen er zijn in woorden, gevoelens, lichaamsgewaarwordingen; kortom: je ervaart een bepaalde stemming.

Een gebeurtenis kan je verwijzen naar iets wat er eerder was. Er ontstaat een herinnering aan wat je eerder voelde, hoorde, zag of meemaakte.

Je hebt fijne en vervelende triggers.

Ik geef een voorbeeld van een prettige trigger. Onlangs speelden een paar nichtjes met een pop die heel erg leek op een pop die ik als kind kreeg. Ik zie mijn pop voor me, weet waarom ik haar kreeg, waar ik was en wat ik deed en met wie ik was. Deze herinnering is heel levendig en maakt me blij. De pop in het nu triggert me en roept het oude, fijne, blije gevoel op.

Er zijn voldoende voorbeelden van vervelende triggers te beschrijven. Eentje, die ook lang geleden is, is de volgende. Een buurjongen overleed, verdronk, toen ik nog jong was. Als er nu een bericht voorbij komt, wat er op lijkt, wordt mijn mind getriggerd naar de omstandigheden van toen. Een angstig, verlamd gevoel van het moment van het vermoeden van een afschuwelijk bericht, de fragmentarische plaatjes in mijn hoofd van wat er zich verder voordeed, verschijnen als een video waarin  mensen, ongeloof en  verdriet voorkomen. Als ik dat wil, ontstaat er het hele, voor mij, oorspronkelijke verhaal.

Tja, wat doe je met je triggers? Hoe herken je ze?

*Dagworkshop Mindfulness (inclusief lunch)

 

Ervaren of opfrissen van Mindfulnesstraining op vrijdag 13 oktober 2017 van 10.30 tot 14.30.

 

*Dagworkshop Meditatie (inclusief lunch)

 

De workshop wordt aangeboden op zaterdag 21 oktober en vrijdag 27 oktober 2017 10.30 tot 14.30 uur.

*ACT-TRAINING 

Van 19.30-21.30 uur op donderdag vanaf 12 oktober 2017. Lees meer over ACT-Training

Nieuw: WORKSHOP MEDITATIE. Data en tijden: zaterdag 18 februari en vrijdag 3 maart 2017 van 11 tot 14.30 uur.

Nieuwe data en tijden: MINDFULNESSTRAINING: vanaf vrijdag 17 februari 2017 van 19.30 tot 21.30 uur.

Nieuwe data en tijden: ACT-TRAINING: vanaf 10 maart 2017 van 10 tot 12 uur.

Als je door mij gecoacht of getraind wil worden kun je ook de tijden aangeven die jou uitkomen en daar maken we dan een passende planning voor. Geef aan waar je voorkeur naar uitgaat, d.w.z. individueel of in een kleine groep, Mindfulness, meditatie of ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Voor meer informatie neem contact met me op.

Nieuwe data en tijden ACT-TRAINING
Van 10-12 uur op vrijdag 15, 22, 29 januari en 5, 19 en 26 februari 2016.

Nieuwe data en tijden MINDFULNESSTRAINING
Van 19.30 tot 21.30 uur op vrijdag 15, 22, 29 januari en 5, 19, 26 februari en 4 en 11 maart 2016.

Nieuwe data en tijden workshop ONTSPANNEN
De workshop wordt aangeboden op 23 januari en op 27 februari 2016 van 11 tot 14.30 uur.

Wandelen en stil staan bij jezelf: Body, mind en soul
We wandelen van 9.30 tot 11 uur op zondagmorgen vanaf sportschool Vivelli. Tijdens de wandeling gaan we stilstaan en bied ik Mindfulnessoefeningen (MBCT) aan zodat je bewust om leert gaan met je aandacht. Er is een opbouw in het aanbod. Aspecten die telkens terugkomen zijn: je ademhaling, je gedachten, zingeving en meditatie. Lees verder

Data mindfulnesstraining
Deze training wordt gegeven op woensdagavonden vanaf 23 sept 2015.

ACT-therapeut
Stel je voor dat je zou leren om je gedachten niet meer zo serieus te nemen en dat je weer onbevangen in het hier en nu zou komen te staan. Stel dat je in staat bent om alles wat je liever niet zou willen ervaren te omarmen, waardoor je het gevecht met je angsten niet meer aan hoeft te gaan. Stel dat je een nieuwe, zachtaardige relatie met jezelf creëert, los van je (negatieve) zelfbeeld en alles wat je van jezelf moet. Wat als je zou ontdekken hoe jij je leven het liefste vorm zou willen geven en je de tools krijgt aangereikt die je in staat stellen om je eigen pad te gaan bewandelen?

Als ACT-therapeut bied ik therapie (gericht op klachten) en training (gericht op persoonlijke ontwikkeling). Dit kan zowel individueel, als in groepsverband. Meer info over ACT-Training.

ACT-TRAINING (Acceptance and Commitment Therapy) (ACT –training (6 bijeenkomsten) vanaf donderdag 17 sept 2015.

Boekentip! (April 2014)
Een prachtig boek gekregen: GELUK The World Book of Happiness. 100 topexperts in de positieve psychologie delen de kennis die zij bezitten over geluk.

Wijchen Gezond (januari 2014)
Af en toe de natuur in en dan wandelend coachen woWandelenrdt door de gecoachte ervaren als prettig en inzicht vergrotend.
In januari heb ik de 1e wandeling  ‘Waar loop jij warm voor?’ mee georganiseerd voor wijchengezond.nl.


Hulpmiddelen bij coachen (januari 2014)
Deze dieren zet ik in als metafoor voor bepaald gedrag.Dieren Als schildpad stel je je timide en onzeker op. Als tijger reageer je op een boze of aanvallende manier. En een pauw weet waar hij voor staat: hij staat in zijn kracht en komt op een positieve manier voor zichzelf op. Het werkt heel verhelderend. Bovendien heb ik de schildpad en de pauw als handpop gemaakt en daardoor kunnen de beesten 'praten'.


Mindfulnesstraining (oktober 2013)
Vanaf nu geef ik mindfulnesstraining in een kleine groep, zodat er een op-maat-situatie ontstaat.


Naar nieuwsarchief



Webdesign: www.disk.nl

Coaching Wijchen

Coaching Wijchen is de praktijk van Maria Lange-Theunissen voor het coachen op het gebied van emotionele ontwikkeling. Wilt u zelfvertrouwen vergroot zien of begeleiding om meer balans in uw leven te vinden? 

Als ik mijn eigen leven en daarbinnen mijn emotionele ontwikkeling overzie, zijn er enkele woorden die voor mij van groot belang zijn. Dat zijn de woorden zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid, bewustzijn, inzicht, autonomie, creativiteit en communicatie. Deze woorden lopen als een rode draad door mijn leven en ik herken ze ook sterk in de mensen waar ik mee werk, in cursussen die ik volgde, in mijn werksituaties en in de mensen om me heen.

Mijn emotionele ontwikkeling is gegroeid door me rationeel te voeden door het lezen van boeken en het volgen van opleidingen en cursussen. En tegelijkertijd het inzoomen op mijn persoonlijke beleving van het heden en het verleden. Het toestaan om te kijken naar mijn gevoelens, daar over na te denken en te zien wat het met mij doet is continu in beweging. Dit proces van telkens reflecteren op mijn bestaan, soms zoekend naar oorzaken, dan weer het bespreken van huidige confrontaties, dan weer het afstand nemen, is voor mij de manier waarop ik leef. De zoekweg naar de balans in denken, gevoelens, lichaam en spiritualiteit toont telkens een andere bijstelling.

Het gecoordineerd toepassen van deze aspecten is mijn kracht geworden in het coachen van mensen.

Ik ben de coach die de kennis en ervaring van onderwijzen en begeleiden creatief combineert met  coachtechnieken van ACT, Mindfulness, NLP en individueel systemisch werken.

 

Meer informatie?
Neem gerust contact met mij op voor meer informatie en/of vragen.